Sarrià de Ter en Xarxa, un espai de Roger Casero a Ràdio Sarrià

Cada 1r i 3 divendres de mes al matí expliquem "la xarxa" a Sarrià de Ter: internet, xarxes socials, aplicacions….

Què és un community manager?

community_manager

Internet, les noves tecnologies i les xarxes socials són, en sí mateixes, un sector econòmic més, molt potent i amb molta projecció, com podem veure cada any, per exemple, amb el Mobile World Congress.

Amb el desenvolupament de la indústria tecnològica apareixen nous nínxols de mercat, nous productes i, també, noves professions: una d’elles és la de community maganer.

Què és un community manager?

La millor manera d’entendre el concepte és desgranant-lo i traduint-lo. Community vol dir comunitat, i manager té entre les seves definicions les de director, gerent, conductor

Un community manager és de manera més precisa un gestor de continguts d’una organització (empresa, administració, entitat, etc.), però el seu ús no s’aplica a tots els continguts, sinó específicament als continguts en línia, els que es fan circular a internet sobretot a través de les xarxes socials.

Què fa un community manager?

Un community manager és el professional que s’encarrega de fer sentir la veu de l’organització que l’ha contractat a internet a través del bloc i/o els perfils de xarxes socials corporatius.

Però un community manager no es dedica només a actualitzar el bloc corporatiu, a piular a Twitter en nom de l’organització, a alimentar la pàgina de Facebook i a publicar fotos a InstagramUn community manager fa molt més!

  • Planifica el que dirà, quan ho dirà, on ho dirà i com ho dirà en nom de l’organització i ho executa
  • Observa i escolta tot el que genera la seva activitat: comentaris al bloc, mencions i repiulades a Twitter, m’agrada i comentaris a Facebook…
  • Dóna resposta als comentaris i fomenta el diàleg amb els grups d’interès vinculats a la seva organització
  • Analitza l’abast i l’impacte de tota la seva activitat (analítica web)
  • Abans, durant i després, sempre de manera permanent, comparteix la seva activitat (planificació, activitat, feedback i analítica) amb els responsables de l’organització

El community manager és la veu de l’organització a la xarxa, és qui gestiona els perfils de xarxes socials i l’activitat que es genera en cada una de les comunitats de les que participa l’organització per la qual treballa.

Què no és un community manager?

No és un comercial però la seva finalitat és incidir en l’augment de vendes (productes, serveis, posicionament, reputació) de l’organització per la qual treballa.

No és el cap de premsa però participa de la comunicació de la seva organització

No és el responsable de qualitat però dóna resposta a les incidències que detecta a través de la seva escolta activa

No és un bomber però ha d’apagar molts focs en les situacions de crisi!

No forma part de l’equip d’atenció al client (o a l’usuari…) però dóna resposta a les seves necessitats i demandes.

Tothom pot ser community manager?

Tenir un perfil a Facebook i a Twitter no converteix a tothom en un potencial community manager.

Un community manager no ha de tenir només un bon coneixement i domini de les noves tecnologies i xarxes socials, també ha de tenir sòlids coneixements sobre comunicació, màrqueting i analítica web.

Un community manager ha de saber transmetre els missatges de l’organització, ha de saber escoltar (escolta activa), saber donar resposta, saber analitzar l’abast i impactes de la seva activitat, ha de saber afrontar crisis institucionals, queixes… i sobretot ha de saber planificar. No tothom pot ser community manager, com no tothom pot ser periodista, mestre o xofer!

És la de community manager una professió emergent?

És una professió present i, sí, emergent en la mesura que cada vegada més les organitzacions necessiten millorar la seva presència a internet i no només ser-hi, sinó que la seva presència es tradueixi en beneficis: més vendes, més serveis, més fans, major coneixement, millor reputació…

Però no ens enganyem: per més divertides i entretingudes que a nivell d’usuari ens puguin semblar les xarxes socials, la de community manager no és una professió “lleugera”; requereix molta dedicació i no està exempta de pressió (objectius assolir, resultats…). I també és una professió, com totes les vinculades amb les noves tecnologies, que exigeixen reciclar-se constantment i estar molt al dia del que es cou!

T’atreveixes a ser community manager?

Aquest contingut correspon a la Càpsula 28 del programa Sarrià de Ter en Xarxa emès a Ràdio Sarrià el divendres 4 d’abril de 2014.

Podeu escoltar el programa clicant aquí.

Podeu fer-nos arribar comentaris, recomanacions, propostes i suggeriments fent un comentari en aquest apunt o bé a través d’aquest formulari de contacte.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: