Sarrià de Ter en Xarxa, un espai de Roger Casero a Ràdio Sarrià

Cada 1r i 3 divendres de mes al matí expliquem "la xarxa" a Sarrià de Ter: internet, xarxes socials, aplicacions….

Mòbils a les aules: sí o no?

Imatge: mSchools

Imatge: mSchools

El debat no és nou però s’ha revifat de nou en motiu de la participació del Departament d’Ensenyament i el Consell Escolar de Catalunya al Mobile World Congress 2015.

La consellera d’educació, Irene Rigau, en la presentació del balanç del programa mSchools va dir que volen “potenciar l’ús del mòbil com a instrument pedagògic i donar les pautes educatives que afavoreixin el treball de l’alumne, la potencialitat de l’instrument i per deixar d’utilitzar-lo quan no toca”.

D’altra banda el president del Consell Escolar de Catalunya, Ferran Ruiz, va dir que “no té sentit prohibir als centres educatius uns dispositius com els telèfons mòbils que formen part de la vida quotidiana“.

Mòbils a les aules, sí o no? Hi ha opinions, dins l’àmbit educatiu i fora, de tots els colors i per tots els gustos!

Alguns arguments a favor:

Si l’escola ha de preparar els adults del demà en el món i la societat on viuen, no ha de fer-ho també amb els recursos que aquesta societat i el món d’avui té al seu abast?

Si el telèfon mòbil ja es considera una eina de feina més per al món laboral, perquè no pot ser una eina educativa més a l’aula?

Són molts els programes i moltes les aplicacions que a través dels mòbils podem utilitzar per enriquir el treball educatiu, combinant processos d’aprenentatge on line i off line.

Les pantalles han entrat poc poc a l’aula: pissarres digitals, portàtils, tauletes… perquè no ara també els telèfons mòbils?

Alguns arguments en contra:

L’experiència amb altres pantalles, encara recent, com portàtils i tauletes, demostren que en ocasions més aviat generen la distracció dels alumnes i la distorsió de la classe, per l’accés a continguts i programes que en aquell moment no són adients.

L’ús d’aquestes eines requereix un major control per part dels professors per evitar-ne un mal ús, fet que genera destinar més energies al control que no a la matèria o als processos educatius.

El risc de conflictivitat a l’aula és major amb els alumnes amb telèfons mòbils a les mans, doncs poden incrementar-se les males praxis: publicar fotografies dels companys o el professor a les xarxes socials, converses entre els alumnes…

I són molts més els pros i contres de l’ús del telèfon mòbil a l’aula

En tot cas cal sempre tenir present que l’ús de la tecnologia (telèfon mòbil en aquest cas) no és la finalitat sinó el mitjà a través del qual els alumnes aprenen i s’eduquen (la veritable finalitat).

Cal definir i limitar, doncs, l’ús d’aquests aparells en cas que es decideixi fer-los servir a l’aula, de la mateixa manera que ho fem amb altres eines i recursos.

També cal preparar i formar el professorat per tal que en puguin conèixer les potencialitats a nivell educatiu i ajudar-los a fer les programacions curriculars introduint-hi l’ús de les noves tecnologies, també el telèfon mòbil.

Ens trobem en un procés, ja iniciat, en què tota la comunitat educativa (mestres, alumnes, famílies…) hem d’aprendre molt, permetent-nos errors, valorant bones experiències i avaluant resultats. Més que sí o no la resposta és en el “per a què“!

Aquest contingut correspon a la Càpsula 46 del programa Sarrià de Ter en Xarxa emès a Ràdio Sarrià el divendres 20 de març de 2015.

Podeu escoltar el programa clicant aquí.

Podeu fer-nos arribar comentaris, recomanacions, propostes i suggeriments fent un comentari en aquest apunt o bé contactant amb nosaltres.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: