Sarrià de Ter en Xarxa, un espai de Roger Casero a Ràdio Sarrià

Cada 1r i 3 divendres de mes al matí expliquem "la xarxa" a Sarrià de Ter: internet, xarxes socials, aplicacions….

Tots Som París

Paris_13N_2015

El passat divendres 13 de novembre París va viure una de les nits i matinades més tràgiques de la seva història! Una sèrie d’atemptats terroristes perpetrats per Estat Islàmic van tenyir de sang zones d’oci de la capital francesa: una sala de concerts, els voltants d’un estadi de futbol, terrasses de bars i restaurants…

Els terroristes van matar indiscriminadament ciutadans innocents, alguns essent ells mateixos arma mortal i mortífera, immolant-se, sembrant de terror no només els carrers de París, sinó els del món sencer!

Les xarxes socials no van girar l’esquena a aquests terribles fets, ans al contrari, van ser, com han estat en altres grans catàstrofes o desgràcies, molt més que un mitjà per informar-se: també van ser un espai on canalitzar el suport i l’ajuda i, naturalment, una via per manifestar la solidaritat amb les víctimes, alhora que per denunciar l’atac terrorista.

A través de Twitter, la xarxa social de la immediatesa, de seguida van córrer etiquetes per donar suport i solidaritzar-se amb els qui van viure i patir els atemptats de prop.

Si amb l’atemptat contra la revista satírica Charlie Hedbo es va popularitzar l’etiqueta JeSuisCharlie, ara de seguida es van propagar etiquetes com JeSuisParis i ToutsSommesParis, o les catalanes JoSócParís i TotsSomParís.

Aquestes etiquetes han estat, i són encara, molt utilitzades aquests dies per milers de milions d’usuaris de Twitter en les seves piulades.

Especialment destacada va ser l’etiqueta PorteOuvert (porta oberta) que molts parisencs feien servir per obrir les portes de casa seva als afectats que no tinguessin on anar pel que necessitessin. L’etiqueta en anglès, OpenDoor, també va ser molt utilitzada.

Una altra etiqueta que hores després dels atemptats va tenir molt seguiment va ser rechercheParis, promoguda per un compte de Twitter @SOSParis1311 (Recherche personne), amb la finalitat de donar informació sobre persones desaparegudes o possibles víctimes dels atemptats.

Altres etiquetes que van ser molt utilitzades van ser PrayforParis (prega per París), ParisAttacks (atacs a París) o NousSommesUnis (estem tots units).

Però no tot són etiquetes! Un altre dels impactes més visibles a les xarxes socials el trobem a les fotos de perfil, tant a Twitter, com a Facebook com també en serveis de missatgeria com WhatsApp.

S’ha fet especialment popular la imatge del símbol de la Pau amb la Torre Eiffel, i a Facebook la foto de perfil tenyida amb la bandera francesa, filtre que la pròpia xarxa social facilitava. Hi ha qui ho ha criticat perquè ni Facebook, ni nosaltres, reaccionem igual davant atemptats en altres latituds…

Molt aplaudida va ser la funcionalitat que Facebook va activar per localitzar amistats residents a París, facilitant-ne el contacte activant aquesta alerta: “Cerca i connecta’t ràpidament amb els amics que estan a la zona. Confirma que estan bé si saps que es troben fora de perill”. Però aquest servei també va rebre crítiques, no només pel fet que Facebook permetés la geolocalitzar usuaris, també pel fet de discriminació que representa quan hi ha atemptats en altres països.

Precisament fruit d’aquesta discriminació aquests dies també ha estat especialment rellevant l’etiqueta PrayforSyria (prega per Síria). Aquest debat, però, no és exclusiu de les xarxes socials, sinó que és present arreu, també a les xarxes.

Polèmiques al marge, el cert és que fets d’abast mundial, com aquests atemptats a París, tenen i generen un gran impacte a les xarxes socials, que respiren el que respirem, en conjunt, nosaltres mateixos com a societat.

Aquest contingut correspon a la Càpsula 57 del programa Sarrià de Ter en Xarxa emès a Ràdio Sarrià el divendres 20 de novembre de 2015.

Podeu escoltar el programa clicant aquí.

Podeu fer-nos arribar comentaris, recomanacions, propostes i suggeriments fent un comentari en aquest apunt o bé contactant amb nosaltres.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: